Koniec roku to idealny czas nie tylko na podsumowania i wyciąganie wniosków, ale również różnego rodzaju prognozy. Dlatego nasi eksperci z działów SEO i IT postanowili przedstawić trendy na 2020 rok, które według nich zyskają na znaczeniu i warto je uwzględnić, planując działania z zakresu optymalizacji, content marketingu oraz web development.

Trendy SEO na 2020:

1. Hey Google, EAT this content! - czyli jak Google ocenia twoje treści?

W nadchodzącym roku Google zgodnie z zapowiedziami będzie kontynuował wartościowanie publikowanych treści na stronach www, biorąc pod uwagę proces EAT, czyli Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Na czym on polega?

mermaid tail

Oprócz standardowych działań oceniających jakość contentu pod kątem SEO (czyli zapytań użytkowników, odpowiedzi na potencjalne ich zapytania i problemy), będzie również brał pod uwagę autorytet i zaufanie do danego wydawcy. Ma to na celu zaoferowanie użytkownikom takiej treści, która została napisana przez markę mającą doświadczenie w tworzeniu contentu, w danym obszarze tematycznym.

Szczególnie będzie to widoczne w przypadku stron typu YMYL (Your Money, Your Life - czyli Twoje Pieniądze, Twoje Życie), które mogą wpływać na życie, zdrowie, samopoczucie, status materialny i prawny użytkowników. Mówimy tutaj np. o stronach dotyczących porad prawnych, ubezpieczeń, bankowości, etc.

Oczywiście proces EAT będzie wpływał także na witryny nie będące stronami typu YMYL. Co oznacza, że w zasadzie wszyscy wydawcy treści będą musieli zwracać większą uwagę na ich jakość i brać pod uwagę szereg czynników (w tym autorytet autora), ponieważ będą miały wpływ na pozytywną lub nie i wysoką ocenę przez algorytmy Google. W tym zakresie kluczowe jest zadbanie o takie aspekty jak duża ilość zoptymalizowanej i unikalnej treści, ogólna dobra reputacja domeny oraz wysoka jakość wydawcy - możliwa do zweryfikowania.

TOMASZ ZAGÓRSKI | SEO SPECIALIST

 

2. Smart content, smart SEO

W 2020 roku w dalszym ciągu wszystko będzie szło w kierunku tworzenia i dystrybucji treści o jak najlepszej jakości, a także trafności wyszukiwań. Algorytmy będą coraz bardziej dostosowane do zrozumienia naturalnego języka, co za tym idzie, nacisk będzie kładziony na naturalne zapytania (czyli longtailowe i konkretne pytania). Większe znaczenie zyska tłumaczenie treści i dostosowanie ich do pisanego języka użytkownika. Przypuszczenia te potwierdza aktualizacja, która została wdrożona już w anglojęzycznych serwisach. BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers), bo o nim mowa, zmienia podejście do interpretacji zapytań użytkowników. Ma na celu ułatwienie im procesu poszukiwania informacji, poprzez lepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do ich zapytań. Co ciekawe poprzez nieznaczną modyfikację podstawowego algorytmu zmianie mogą ulec wyniki w 1 na 10 przypadków wyszukań.

BERT opiera się o zrozumienie języka

Rozwój algorytmu w tym kierunku umożliwiły techniki NLP (programowanie neurolingwistyczne). Technologia wykorzystana w aktualizacji BERT pozwala na stworzenie „własnego systemu wyszukiwania”, poprzez znacznie lepsze rozumienie słów i języka. Każde słowo znajdujące się w zdaniu będzie traktowane jako całość – nie będzie analizowane osobno.

Co konkretnie takie zmiany dadzą użytkownikowi?

Dzięki aktualizacji BERT użytkownicy tworzący zapytania dostają konkretnie taką odpowiedź, jakiej oczekują, ponieważ algorytm bierze pod uwagę każde słowo, przez co użytkownik otrzymuje zapytanie idealnie dostosowane do słów wpisanych w okno wyszukiwarki. Biorąc pod uwagę to, że na pewno każdy spotkał się z sytuacją, kiedy odpowiedź na zapytanie odbiegała znacznie od tematu, jest to ogromny postęp.

MICHAŁ WĄGROWSKI | JUNIOR SEO SPECIALIST

 

3. Voice Search – optymalizacja stron pod wyszukiwanie głosowe

Wyszukiwanie informacji za pomocą komend głosowych to rosnący trend, który w 2020 roku znacznie zyska na popularności także w Polsce. Angielska agencja QuoraCreative1 na podstawie przeprowadzonych badań prognozuje, że w 2020 roku wyszukiwania głosowe będą stanowiły ok. 50%.

Korzystanie z Voice Search jest przede wszystkim szybsze, a wypowiadane hasła to często pełne zdania lub zapytania, które w przeciwieństwie do tych wpisywanych na klawiaturze, nie mają charakteru hasłowego. Oznacza to, że w nadchodzącym roku jeszcze bardziej na znaczeniu zyskają zapytania longtailowe oraz frazy o naturalnym wydźwięku. Warto już teraz przystosować swoje strony internetowe do usługi wyszukiwania głosowego, ponieważ według testów backlinko.com2, wyniki w SERP-ach mogą różnić się od tych, które realizowane są w tradycyjny sposób. Dzieje się tak za sprawą algorytmu Voice Search, który w 70% na wyższych pozycjach wyświetla strony z protokołem HTTPS, a także te z krótkim czasem ładowania się, chcąc zapewnić użytkownikom natychmiastowy dostęp do informacji. Ważna w kontekście wyszukiwania za pomocą komend głosowych jest więc optymalizacja pod urządzenia mobilne, zgodnie z wprowadzoną przez Google aktualizacją Mobile First Indexing, a także krótki czasu odpowiedzi serwera.

PAULINA SZAŁAMACHA| JUNIOR SEO SPECIALIST

Trendy w IT

Trendy IT/Web Development na 2020:

1. Mikrointerakcje – sposób na zaciekawienie użytkownika

Trend związany z projektowaniem stron internetowych. W czasach, kiedy z każdej strony użytkownik dostaje różnego rodzaje bodźce, projektanci stron www muszą robić wszystko, aby przykuć jego uwagę i czymś go zaskoczyć. Warto stosować drobne animacje przycisków, formularzy, ikony zwracające uwagę użytkownika i zwiększające jego zaangażowanie na stronie. Przesuwanie elementów i nieoczekiwane animacje aktywowane podczas przewijania strony będą powodować, że użytkownik z samej ciekawości pozostanie na stronie, aby sprawdzić co będzie dalej, a to większa szansa na to, że znajdzie to, czego szuka.

2. AR i VR - w służbie klienta

Zarówno VR (Virtual Reality), czyli wirtualna rzeczywistość, jak i AR (Augmented Reality), czyli rzeczywistość rozszerzona nie jest trendem zupełnie nowym. Natomiast efekty prac nad ich udoskonaleniem są na tyle znaczące, że warto o nich wspomnieć. AR powoli zaczyna wkraczać w świat twórców stron internetowych, poprawiając wrażenia z zakupów online i umożliwiając podejmowanie trafnych decyzji zakupowych. Przykładem może być aplikacja IKEI pozwalająca na sprawdzenie, jak konkretny produkt prezentuje się w naszym domu, zanim zdecydujemy się na złożenie zamówienia.

3. Chatboty, czyli niby-ludzie zamiast ludzi

Trend związany ze sztuczną inteligencją. Chatboty to programy zaprojektowane w celu naśladowania rozmowy, które w dalszym ciągu są rozwijane i ulepszane, aby odpowiadały w sposób jak najbardziej zbliżony do ludzi. Istnieją dwa rodzaje botów: ze stałą bazą danych i oparte na sztucznej inteligencji. Do niewątpliwych zalet chatbotów należy zaliczyć generowanie niższych kosztów niż w przypadku pracowników pomocy technicznej, natychmiastową reakcję i dostępność 24/7. Z kolei wady to brak umiejętności rozpoznawania sarkastycznych pytań i nie zawsze trafne odpowiadanie na bardziej skomplikowane pytania. Dlatego ciągle lepiej traktować je jak ulepszoną wersję sekcji FAQ niż prawdziwie sztuczną inteligencję.

 MARCIN MARCINIAK| JUNIOR PHP PROGRAMMER

 

Źródła:

https://quoracreative.com/article/voice-search-statistics-trends#Consumer-Behaviour-And-Voice-Activated-Devices

https://backlinko.com/voice-search-seo-study