Logo jest wizytówką firmy, unikalnym znakiem graficznym, którego główną funkcją jest identyfikacja marki, produktu lub usługi. Świetne logo przyciąga uwagę odbiorcy, odróżnia produkt lub usługę od konkurencji oraz zapada w pamięć. W tym artykule przedstawię kilka elementów, które warto wziąć pod uwagę, wybierając logo dla swojej marki.
Po pierwsze: prostota
Mniej znaczy więcej – często najskuteczniejsze są najprostsze rozwiązania. Takie podeście sprawia, że projekt staje się uniwersalny oraz ponadczasowy. Pozwala to również na przełożenie logo na różne nośniki, co wpływa na budowanie trwałej jakości marki. Tym samym prosty, czytelny projekt zwiększa rozpoznawalność marki. Ponadto: im prostsza forma znaku, tym łatwiej zapamięta ją odbiorca.
Źródło: https://gomedia.com/zine/insights/difference-between-logo-design-and-branding
Logo Nike wykonane przez studentkę malarstwa Carolyn Davidson w 1971 roku. Przedstawia skrzydło Nike – greckiej bogini zwycięstwa. Początkowo nie miało ono przychylnych recenzji – dziś jest jednym z głównych elementów składających się na międzynarodowy sukces firmy.
Po drugie: trafność
Dobry projekt logo odzwierciedla charakter firmy, którą identyfikuje. Nie znaczy to bynajmniej, że odnosi się w sposób bezpośredni czy dosłowny do zakresu działalności przedsiębiorstwa. Odpowiednie logo w trafny sposób oddaje charakter branży oraz grupy docelowej, do której dociera. Często zawiera również element zaskoczenia, który wyróżnia znak na tle innych marek.
Źródło: https://inkbotdesign.com/history-of-the-fedex-logo-design/
W logo FedEx stworzonym przez Lindona Leadera w 1994 na uwagę zasługuje zabieg wykorzystujący przestrzeń negatywną. W tym przypadku między literami „E” i „x” tworzy się strzałka skierowana do celu i symbolizująca dostarczenie przesyłki.
Po trzecie: Oryginalność
Charakterystyczne logo z łatwością wyróżnia się na tle konkurencji. Kultowe marki charakteryzuje zazwyczaj jeden, wyrazisty element, dlatego zapadają w pamięć i są łatwo identyfikowane przez odbiorcę. Wyjątkowe logo odznacza się również unikalnym stylem oraz odzwierciedla podejście klienta do biznesu.
Źródło: https://www.logotalkz.com/?p=13
W tym projekcie angielski projektant nido zamienił litery „a” i „e” w nazwie na symbole smart quotation marks, którymi w brytyjskiej typografii oznacza się wypowiedź. Tym samym świetnie odzwierciedlił charakter firmy Talkmore – hurtowego sprzedawcy telefonów oraz akcesoriów do nich.
Po czwarte: ponadczasowość i czerpanie z tradycji
Budując wizerunek marki, warto pamiętać, by logo było odporne na zmieniające się trendy, tym samym, aby nie traciło na aktualności. Powinno być trwałe – tak jak firma, którą ma reprezentować.
Najbardziej popularne na rynku marki działają pod tym samym logo od lat. Czasem jest ono lekko odświeżone, jednak jego podstawowa koncepcja pozostaje nienaruszona.
Źródło: https://news.vanderbilt.edu/resources/logos/
Logo Uniwersytetu Vanderbilt stworzone przez Agencję Malcolm Grear Designers czerpie z tradycji. Zestawiono na nim dwa symbole kojarzone z tą uczelnią: liść dębu symbolizujący siłę i niezłomność oraz żołądź – ziarno wiedzy. Ponadto kampus uczelni posiada status ogrodu dendrologicznego.
Po piąte: zdolność do adaptacji
Dobrze zaprojektowane logo pozwala na przełożenie go na różne nośniki – cyfrowe oraz fizyczne. Jest również elastyczne, może występować w różnych rozmiarach, układach (horyzontalnie lub wertykalnie) oraz kolorach, dostosowując się do podłoża, na którym występuje. Dobry projekt powinien świetnie wyglądać zarówno w Internecie czy na urządzeniach mobilnych, jak i na wydrukach, w małej skali.
Podsumowanie
Logo często wywiera na odbiorcy pierwsze wrażenie o danej firmie. Jest ono podstawą identyfikacji wizualnej firmy i od niego zależy, jak będzie postrzegana, dlatego tak ważne jest, by było przygotowane na wysokim poziomie.