Projektowanie to sposób komunikacji. Pozwala wzbogacić dany produkt czy usługę, nadać mu znaczenie i zaakcentować najistotniejsze elementy. Dzięki umiejętnemu użyciu środków przekazu takich jak np. grafiki, fotografie czy teksty, można opowiedzieć historię i oddać nastrój produktu.
Cel w projektowaniu jest najważniejszy. Jeśli wiemy, co chcemy przekazać, będziemy mogli dostosować wszystkie środki wyrazu i uczynić komunikat zrozumiałym. Znalezienie odpowiednich rozwiązań dla zwizualizowania naszych koncepcji jest trudnym procesem, bowiem aby stworzyć dobry projekt, trzeba dokładnie przemyśleć wszystkie jego aspekty. Odpowiednio skomponowane projekty przekładają się na sukces naszych Klientów. dlatego projektując, musimy pamiętać o kilku elementach, które pomogą nam osiągnąć wyznaczony cel.
Pomysł to podstawa
Pierwszym krokiem, który powinniśmy podjąć z myślą o stworzeniu dobrego projektu, jest zgromadzenie informacji. Pomogą one określić cel, który nasz projekt będzie realizował. Jeśli naszym zadaniem jest ustalenie kierunku, w jakim ma podążać np. konkretna kampania, konieczne jest stworzenie głównej koncepcji – big idea – na bazie której będzie się ona opierała. Jeśli zaś projektujemy tożsamość marki, ważne jest określenie jej filozofii, charakteru, postanowień, sposobu i tonu komunikacji z odbiorcą. W razie pracy z istniejącą marką powinniśmy zapoznać się z wytycznymi z brandbooka, aby zachować spójność. Klarowny pomysł, który przyświeca danemu zadaniu projektowemu, pozwoli nam ustalić hierarchię elementów komunikatu, co będzie kluczowe na kolejnych etapach pracy.
Jasny komunikat
Główną funkcją projektu jest komunikacja – projektując, zawsze musimy o tym pamiętać. Projekt, który tworzymy, powinien być całkowicie zrozumiały dla odbiorców. Podczas wzbogacania go o kolejne elementy trzeba określać ich funkcję: czy mają pomóc usystematyzować treść, nieść jakieś informacje czy podkreślać przesłanie marki. Wszystkie elementy warto dodawać stopniowo, aby uniknąć nagromadzenia bodźców, co może źle wpłynąć na przekaz.
Aby zachować przejrzystość i oddać sens projektowanej rzeczy, istotne jest odpowiednie zorganizowanie treści projektu. Dzięki temu możemy ułożyć treści według odpowiedniej hierarchii i przeprowadzić odbiorcę drogą, którą sami ustalimy.
Zbudowany kontrast
Przy budowaniu hierarchii projektu przydatne jest umiejętne użycie kontrastów. Możemy zróżnicować elementy na dziesiątki sposobów: pod względem rozmiaru, koloru, jasności, kształtu czy dzięki zabiegom typograficznym. Pamiętając, że ludzkie oko zawsze szuka powtarzających się wzorów, warto zwrócić uwagę na rozmieszczenie składowych względem siebie. Ich podobieństwo i bliskość mogą sprawić, że odbiorca będzie odruchowo je grupował.
Istotne jest jednak zachowanie umiaru – zbyt wiele kontrastowych elementów może wprowadzić chaos, który utrudni odbiór przekazu. Czasem wystarczy zastosowanie wolnej przestrzeni w pobliżu istotnego elementu. Pozwoli to podkreślić go lepiej, niż stosowanie mnóstwa elementów, które mogłyby służyć temu celowi.
Porządek typograficzny
Typografia może być bazą projektu lub jego dopełnieniem. W obu tych przypadkach zastosowanie odpowiedniego fontu jest niezwykle ważne. Gdy w naszej kreacji bazujemy na typografii staje się ona głównym bohaterem – dobór fontu, który będzie pasował do komunikatu, jest kluczowy. Może on nadać ostatecznemu projektowi zupełnie nowy charakter.
Przy projektowaniu warto jednak ograniczyć ilość pojawiających się fontów oraz ich wielkości. Zbyt duża różnorodność może sprawić, że projekt będzie wyglądać nieprofesjonalne, a nasz komunikat nie będzie jasny dla odbiorcy.
Dobór fontu może być skomplikowany. W zależności od rodzaju projektu, nad jakim pracujemy, będziemy zwracali uwagę na inne aspekty. Kreując tożsamość marki, będziemy dobierali font, który będzie korespondował z jej charakterem lub tonem wypowiedzi. Projektując duże fragmenty tekstu najlepiej zwrócić uwagę na konkretną rodzinę fontów, której różnorodność krojów umożliwi nam wprowadzenie kontrastu.
Znaczenie kolorów
Tworząc dobry projekt, musimy uważnie dobierać kolory, którymi będziemy operowali. Jak wszystkie pozostałe składniki, mogą one zmienić wydźwięk naszego przekazu. Konieczne jest poznanie teorii koloru: znaczeń poszczególnych barw i emocji, jakie wywołują. Dzięki kolorom bardzo łatwo budować nastrój. Możemy wywołać inny efekt w zależności od tego, jak bardzo nasyconych, jasnych, zróżnicowanych czy podobnych kolorów użyjemy. Barwy pomagają również w budowaniu hierarchii – dzięki zmiennej intensywności lub jasności możemy prowadzić odbiorcę po projekcie w sposób, który uznamy za słuszny.
Podsumowanie
Aby stworzyć dobry projekt, trzeba pamiętać o jego funkcji. Jego składowe powinny być w pełni uzasadnione. Bazując na konkretnym pomyśle, należy tworzyć jasny przekaz i hierarchizować treści, używając do tego odpowiednich narzędzi. Ważne jest też ustalenie, w jaki sposób przekażemy odbiorcy komunikat – trzeba pamiętać, aby nie gromadzić elementów, mogących zaburzyć czytelność projektu.
Oczywiście od wszystkich reguł są wyjątki. Umiejętne i kreatywne zabiegi, które pozornie łamią zasady, mogą wyróżnić naszą markę na tle innych lub stworzyć stylistyczny kontrast, który zaciekawi odbiorcę. Musimy jednak być w pełni świadomi efektu, jaki chcemy osiągnąć.