Wystartuj z nami

Aplikacje Webowe, Natywne, Hybrydowe – szeroki wachlarz możliwości

Coraz większy procent ruchu internetowego pochodzi dziś z urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów), wypierając tym samym komputery osobiste. W związku z tym coraz większy nacisk kładzie się właśnie na rozwój aplikacji mobilnych, które można podzielić na trzy typy. Każda z nich ma swoje wady i zalety, a ich znajomość pozwoli na wybór najlepszej w określonej sytuacji. Na jakie parametry aplikacji mobilnych warto zwrócić szczególną uwagę? Czym różnią się od siebie aplikacje: webowa, natywna i hybrydowa, a także wybór której z nich okaże się najkorzystniejszy w naszym przypadku?

APLIKACJE WEBOWE – NAJPROSTSZE ROZWIĄZANIE

Na początku należy zadać sobie pytanie o to, czym tak naprawdę jest aplikacja webowa? Najprościej mówiąc, jest to oprogramowanie uruchamiane w przeglądarce i mające charakter interaktywny. Oznacza to, że np. strona sklepu, która umożliwia użytkownikom dokonanie płatności elektronicznej jest już aplikacją webową. Największą i w zasadzie jedyną zaletą tego rozwiązania jest to, że działa ona na każdym urządzeniu mobilnym bez względu na system operacyjny. Do jego prawidłowego funkcjonowania niezbędne jest bowiem tylko połączenie internetowe. To atrakcyjne, jednak w porównaniu z pozostałymi dwoma typami, aplikacje webowe są znacznie mniej wydajne i nie mogą w pełni wykorzystywać możliwości sprzętu i systemu operacyjnego, na którym są uruchamiane.

Zasady działania aplikacji webowych docenił zespół odpowiedzialny za stworzenie i uruchomienie witryny portalu społecznościowego Facebook. Aby móc z niego w pełni korzystać, wystarczy jedynie dostęp do internetu w postaci wifi lub transmisji danych, a także przeglądarka uruchomiona bezpośrednio w telefonie lub na tablecie. Taka łatwość obsługi sprawia, że Facebook jest dziś znacznie częściej uruchamiany właśnie na urządzeniach mobilnych niż przy pomocy komputerów stacjonarnych.

APLIKACJE NATYWNE – OPCJA OPTYMALNA

W opozycji do aplikacji webowych znajdują się natywne, które w pełni mogą korzystać z funkcjonalności i zasobów urządzenia, ponieważ są pisane pod konkretną platformę (Android, iOS). Dzięki temu, to rozwiązanie jest też najbardziej wydajne i najoptymalniej gospodaruje zasobami urządzenia.

Ważną zaletą aplikacji natywnych jest też to, że ich interfejs graficzny pozostaje intuicyjny dla użytkownika, gdyż stworzony został według zaleceń producenta. Jednak i to rozwiązanie nie jest idealne. Wydajność oraz optymalne gospodarowanie zasobami wynikają z tego, że aplikacja jest tworzona pod kątem konkretnej platformy, czyli wymaga użycia odpowiedniego dla niej języka programowania. I tak, dla urządzeń z iOS (iPhony, iPad) jest to Swift/Objective-C, a dla Androida - JAVA. Z tego względu, jeśli jakieś oprogramowanie ma być ogólnodostępne, trzeba osobno utworzyć wersję dedykowaną każdej platformie.

Aplikacje natywne znajdują zastosowanie przede wszystkim podczas tworzenia wyjątkowo zaawansowanych technologicznie gier, takich jak „Pokemon Go”. Użytkownicy oczekują od nich nie tylko dostępu do różnorodnych funkcji telefonu, takich jak kamera czy mikrofon, ale również, a może nawet przede wszystkim płynności działania, która dodatkowo spotęguje doznania towarzyszące wypełnianiu kolejnych misji i zadań.

APLIKACJE HYBRYDOWE – NAJWYŻSZA WYDAJNOŚĆ

Jak łatwo się domyślić, aplikacje hybrydowe łączą w sobie elementy webowych i natywnych. Zasadniczo można by je opisać jako oprogramowania webowe umieszczone w natywnej powłoce. Po zainstalowaniu, powłoka jest w stanie połączyć się z dowolnymi możliwościami platformy mobilnej za pośrednictwem przeglądarki osadzonej w aplikacji. Tak samo, jak w przypadku odmian webowych, do ich zbudowania wykorzystuje się technologie: HTML5, JavaScript i CSS. W ten sposób gotowy program można uruchomić na różnych platformach, jednocześnie mając dostęp do wielu zasobów urządzenia, a jego wydajność jest znacznie wyższa niż w przypadku wcześniej opisywanych rozwiązań.

Jak zawsze wybór odpowiedniego rozwiązania jest wypadkową oczekiwań i możliwości. Najważniejsze pytania, na które należy sobie w tym przypadku odpowiedzieć, to:

  • jak szybko potrzebujmy aplikacji mobilnej?
  • do kogo będzie ona kierowana?
  • jakie mają być jej główne funkcjonalności?
  • jak wysoki jest nasz budżet?

 

Chociaż pozornie odpowiedź na nie może wydawać się oczywista, w rzeczywistości wymaga ona gruntownego przemyślenia i spojrzenia na kondycję firmy z całkiem nowej perspektywy. Dopiero uzmysławiając sobie wszystkie trudności i złożoność czekającego nas procesu decyzyjnego, będziemy mogli gruntownie przeanalizować obecną sytuację i wybrać najodpowiedniejsze rozwiązanie.

Jednym z najpopularniejszych przykładów aplikacji hybrydowej jest program Evernote, na co dzień służący wielu użytkownikom jako organizer codziennych obowiązków. Nie obciąża on nadmiernie telefonu, jest dostępny na różnych platformach, a ponieważ twórcy nie musieli tworzyć osobnych wersji na Androida i iOS, koszty wykonania Evernote były znacznie niższe niż w przypadku innych, podobnych rozwiązań.

PODSUMOWANIE

Aby nasza firma mogła przynosić możliwie największe zyski, a odwiedzający jej witrynę klienci nie tylko zapoznawali się z ofertą, ale również dokonywali zakupów, warto poświęcić czas i energię na stworzenie dedykowanej aplikacji mobilnej. Jeśli już się na to zdecydujemy, pierwszym krokiem powinien być w tym przypadku wybór spomiędzy trzech najpopularniejszych rodzajów takiego oprogramowania, tzn. aplikacji:

  • webowych;
  • natywnych;
  • hybrydowych.

Powyższy artykuł pozwala poznać zalety i wady każdego z rozwiązań, a także ukazuje ich praktyczne zastosowanie. Przed podjęciem ostatecznej decyzji należy szczerze odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań dotyczących m.in. oczekiwanych rezultatów prowadzonych działań i wysokości dostępnego budżetu. Pozwoli to zobaczyć kondycję naszej firmy z całkiem nowej perspektywy i dostrzec jej realne potrzeby. Tylko takie podejście da właścicielom firmy szansę na osiągnięcie sukcesu, w czym z pewnością pomoże właściwe funkcjonowanie aplikacji mobilnej najlepiej dopasowanej do wymagań przedsiębiorstwa i jego obecnych oraz potencjalnych klientów.

Jesteś gotowy na interaktywną wyprawę?
Podbijaj Galaktykę z nami!
Wyślij brief!